۱۳۹۲ خرداد ۱۸, شنبه

حقوقدانان می‌گویند: ورود بدون مجوز نيروي انتظامي به پشت بام‌ها خلاف قانون است

هفت حقوقدان درباره يكي از مهم‌ترين مسائل بين پليس و مردم كه توسط يكي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در مناظره تلویزیونی هم نقد شد، اظهارنظر كردند. از اين حقوقدانان به جز يك تن، ديگران بر اين نظر تاكيد كردند كه پشت بام خانه‌ها محلي نيست كه پليس بدون داشتن دستور قضايي خاص و با استدلال مشاع بودن به آن وارد شوند. همچنين محمد صلح‌چي در اين رابطه ترجيح داد ورود نكرده و وارد چنين موضوعاتي نشود.


حسن روحاني، نامزد يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به سوالي در مناظره دوم كه نيمه خردادماه از تلويزيون پخش شد درباره مسائل حقوق شهروندي به مساله حريم خصوصي اشاره كرد و گفت: "من تعجب مي‌كنم كه مي‌گويند نيروي انتظامي با عمليات راپل مي‌تواند در پشت بام‌ها، ماهواره‌ها را جمع كند چون پشت بام آپارتمان مشاع است. بين مالكان پشت بام مشاع است نه بين مالكان و نيروي انتظامي"

اين حقوقدانان و وكلاي دادگستري در بررسي اين ديدگاه تاكيد كرده‌اند كه پليس براي ورود به هر پشت بام نيازمند دستور قضايي خاص براي همان پشت بام است، زيرا اين بخش از آپارتمان محلي مشاع براي ورود غير از مالكان محسوب نمي‌شود.

هويك بهبو - مخالف

مشاعات ملك خصوصي صرفا براي همسايه‌ها مشاع است نه براي همسايه‌هاي ديگر. اگر مشاع براي كساني غير از ساكنان ساختمان باشد با اين حساب هركس مي‌تواند گوسفندانش را ببرد به پشت‌بام‌هايي كه باغچه دارند تا در آنجا چرا بكنند.

نه نيروي انتظامي و نه هيچ كس ديگر چنين حقي را ندارد و ورود نيروي انتظامي بدون مجوز خلاف است و چنين حقي ندارند.

عبدالصمد خرمشاهي - مخالف

اين قضيه بارها تكرار شده و كاملا روشن است، قسمت‌هاي مشاع ساختمان صرفا براي افراد خود ساختمان مشاع بوده و نه براي هيچ فرد، نهاد يا ارگان ديگر. بنابر ماده 15 قانون آيين دادرسي كيفري صرفا ضابط قوه قضاييه است و حتي براي جرايم مشكوك نيز به حكم قضايي نياز دارند و بدون مجوز چنين حقي ندارند.

 مسوولان مملكت اگر مي‌خواهند جلوي چنين كاري (داشتن ماهواره) را بگيرند بايد از راه‌هاي ديگري وارد شوند نه ورود غيرقانوني به داخل ساختمان‌ها.

شيرزاد حيدري - موافق

 درست است آن قسمت از ساختمان (پشت بام) براي مالكان ساختمان مشاع است ولي اين در زماني است كه شرايط عادي برقرار باشد و نه در هنگامي كه جرمي اتفاق بيفتد.

صرف‌نظر از اينكه اين وسيله چرا جرم است و آيا درست است يا خير، در حال حاضر چنين وسيله‌يي جرم است، حال در رابطه با اينكه نيروي انتظامي با حكم قضايي وارد مي‌شود يا خير بحث است و ورود به اماكن خصوصي جرم است ولي نه براي نيروي انتظامي و براي جمع آوري آلت جرم.

غلامرضا طيرانيان – مخالف

 نيروي انتظامي براي جمع كردن ابزار و ادوات جرم، حتي مواد مخدر، حتي چاقو حق ورود بدون مجوز به منازل را ندارد، حتي در شرايطي كه نيروي انتظامي بداند جرم در حال وقوع است هم بدون مجوز از دادستاني محل حق ورود به ساختمان را ندارند، ضمن اينكه بعضي از دادستان‌ها حكم كلي مي‌دهند و حكم ورود به كل ساختمان‌هاي كوچه را صادر مي‌كنند در صورتي كه چنين حكمي به هيچ عنوان جنبه قانوني ندارد و حكم ورود به منزل حتما و يقينا بايد موردي و براي هر منزل جداگانه صادر شود.

جدا از اينكه ماهواره اكنون چرا جرم است و آيا درست است يا نه نيروي انتظامي مي‌تواند براي جمع‌آوري ابزار چنين جرمي از دادستان نامه بگيرد و وارد هر قسمت از ساختمان چه مشاع و چه غيرمشاع بايد حكم قضايي داشته باشند زيرا قسمت‌هاي مشاع ساختمان صرفا براي مالكان و مستاجران از طرف موجر مشاع است و نه براي ديگران.

هادي مشرفي- مخالف

 اصلا بحث ورود به مناطق مشاع و غير مشاع نيست. همين كه نيروي انتظامي بدون در دست داشتن حكم قضايي وارد منازل مي‌شود خلاف قانون عمل كرده است و براي ورود به منازل بايد حكم خاص دادستاني در دست داشته باشند.

علي رامبد - مخالف

اين مورد را در خيلي از مسائل ديگر قانوني داريم و بين حقوقدانان نيز بر سر اين موضوعات اختلاف‌نظر وجود دارد. اساسا ورود به منزل بدون حكم قضايي خلاف است ولي درباره اينكه نيروي انتظامي ادعا كند با عمليات راپل (ورود به بام از طريق هوايي و به وسيله بالگرد) وارد بام‌ها شده‌اند باز هم اين عمليات خلاف است چرا كه اصولا وقتي فضايي از معابر عمومي جدا مي‌شود ديگر تمام قسمت‌هاي آن حريم خصوصي محسوب شده و قانونگذار به‌شدت بر حفظ اين حريم تاكيد دارد، حال از راه پله گرفته تا بام و پاركينگ، تمام اين قسمت‌هاي ساختمان صرفا براي افراد همان ساختمان مشاع است و نه براي غير.

راه پله ساختمان منزل ما همان حالتي را براي افراد بيرون از ساختمان دارد كه داخل منزل‌مان دارد. ولي براي همسايه‌ها حريم شخصي‌مان فقط داخل منزل تعريف مي‌شود. پس نيروي انتظامي حتي با عمليات راپل هم حق ورود به پشت بام يا جاي ديگر ساختمان را ندارد. خيلي از جرايم و مشكلاتي كه امروز در جامعه شاهد هستيم بسيار پيچيده‌تر و مشكل ساز‌تر از اين جرايم است. به عقيده من اگر نيروي انتظامي، اين ماموران، وقت و هزينه‌هاي شان (بالگرد) را بر ديگر جرايم متمركز كنند نتيجه‌يي بسيار بهتر خواهيم گرفت.

محمدرضا بندرچي- مخالف

راه پله و پشت بام فقط براي مالكان و مستاجراني كه از طرف موجر به همسايگان معرفي شده‌اند مشاع است و هيچ كس حتي نيروي انتظامي حق ورد به چنين قسمت‌هايي را ندارد.

 ورود نيروي انتظامي براي اماكن عمومي آزاد است، اما ساختمان مسكوني ملك عمومي مانند مغازه يا رستوران نيست كه در هنگام بروز جرم نيروي انتظامي براي بررسي مشكل بتواند وارد شود بلكه نيروي انتظامي چنانچه احساس كند جرمي در حال وقوع است (حال آن جرم چه ماهواره باشد چه قتل) بايد از دادستاني حكم داشته و با مجوز قضايي وارد شود، اما معابر عمومي مانند رستوران و پشت بامش يا مغازه‌هاي ديگر نياز به مجوز ندارد و نيروي انتظامي مي‌تواند به پشت بام اين اماكن براي بررسي جرم برود.

تلخیص شده از اعتماد
منبع :http://www.utolawyers.org/news/487-2013-06-08-15-15-25

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر