۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

اجرای قانون اساسی بر تعریف جرم سیاسی اولویت دارد

یک وکیل دادگستری با اشاره به تعریفی از جرم سیاسی گفت: جرم سیاسی در درون تحولات مدنی و اجتماعی جامعه شکل می‌گیرد و بحثی حاکمیتی است.

یوسف مولایی در نشست نقد و بررسی جرم سیاسی که از سوی کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری برگزار شد، عنوان کرد: جرم سیاسی بحثی حقوقی نیست، بلکه بحث حاکمیتی است. زمانی هم که از حاکمیت بحث می‌شود، نحوه مدیریت حاکمیت مورد توجه است. در کشورهای پیشرفته شاهد هستیم که نوسانات زیادی در نحوه پذیرش جرم وجود دارد و مفهوم جرم سیاسی با تحولات مدنی و اجتماعی گره خورده است. فرانسه اولین کشوری بود که جرم سیاسی را وارد قانون جزایی خود کرد.


او با بیان این‌که "باید میان جرایم عادی و سیاسی حد و مرزی قائل شویم"، تاکید کرد: این جرایم یک انگیزه نیاز دارند. در جرایم عادی، سود شخصی مدنظر است و بیشتر این جرایم به دلیل انگیزه‌های فردی است، ولی در جرایم سیاسی انسان در یک حرکت به طرف تحولات اجتماعی و مدنی می‌رود و سود و منفعت غیر فردی در این نوع جرایم حاکم است.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اصل 168 قانون اساسی، ادامه داد: این اصل دو قسمت دارد؛ یک بخش مربوط به جرایم سیاسی و بخش دیگر مربوط به جرایم مطبوعاتی است. ما در این اصل حضور هیات منصفه و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی را به صورت علنی مشاهده می‌کنیم.

او با بیان این‌که "اولین نکته در جرم سیاسی، آزادی بیان است" گفت: کسی که با نیت خیرخواهانه در مورد مسایل مربوط به جامعه اظهارنظر می‌کند باید در جرایم سیاسی و هم چنین جرایم مطبوعاتی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع پیش از این که تعریف این جرایم اهمیت داشته باشد؛ اجرای قانون اساسی اهمیت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر