۱۳۹۲ فروردین ۲۸, چهارشنبه

بدحجابی بازیگران ایرانی و اینترپل

پیمان حاج محمود عطار - وکیل دادگستری

طبق قانون مجازات اسلامی کلیه اتباع ایران اعم از این که ساکن در سرزمین ایران یا خارج از آن باشند، تابع قوانین و مقررات مصوب پارلمان ایران خواهند بود.

یکی از این قوانین که در قوانین کیفری ایران پیش بینی شده است، رعایت شئونات اسلامی در پوشش و حجاب است و چنانچه هر یک از اتباع ایران مطابق این مقررات چه در داخل کشور و چه در بیرون از آن در مجامع عمومی و آشکار بدون رعایت حجاب و پوشش اسلامی حاضر شود، طبق قانون مرتکب جرم شده است و مراجع قضایی ایران و نیروی انتظامی می‌توانند از طریق قانونی این شخص را تحت تعقیب قرار دهند.

از دیدگاه حقوق بین‌الملل ممکن است این قوانین داخلی محدودیت برای انسان‌ها تصور شود به عبارت ساده‌تر ایجاد محدودیت در پوشش و ظاهر افراد از دیدگاه حقوق جهانی و حقوق بین‌الملل در برخی کشورها نفی‌کننده حقوق افراد تلقی می‌شود اما جمهوری اسلامی ایران منحصرا آن دسته از حقوق بین‌المللی را می‌پذیرد که مطابق با شرع مبین اسلام و مقررات شرعی باشد که اصطلاحا به آن حق تفحظ می‌گویند و در این مورد نیز موضوع از مصادیق این قاعده خواهد بود.

چنانچه عمل یا ترک عملی از لحاظ قوانین داخلی ایران جرم محسوب شود و دادگاه صلاحیت‌دار شخصی را متهم به ارتکاب این جرم بداند ولی این شخص خارج از قلمرو حکومتی ایران و در کشورهای دیگر اقامت دارد قاضی رسیدگی کننده به پرونده می‌تواند دستور احضار و دستگیری متهم را از طریق پلیس بین‌الملل (اینترپل) بدهد. البته در برخی موارد دیده شده است که اینترپل در تشخیص قضایی دادگاه‌های ایران بدون داشتن اجازه ورود کرده و درخصوص برخی از متهمین یا محکومین همکاری لازم را با دادگاه‌های ایران به عمل نمی‌آورد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر