۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

در رابطه با مجازات اعدام در جرم افساد فی الارض

دکتر عباس شیری

زياده روي در كشتن
در قرآن امده ، در كشتن زياده روي نكنيد ، وراي تفسيرهاي رايج ، به نظرم قرآن يك اصل مهم را در ارتباط با كيفر مطرح كرده و آن پرهيز از كشتن در مقام مجازات هم هست . مرحوم استادم آيت الله مرعشي مي فرمود ، حتي كشتن دو نفر در مقام اجراي
قصاص در برابر يك نفر هم مصداق زياده روي در كشتن است .چون كشتن فقط يك نفس در برابر يك نفس جايز است،هر چند در مقام قصاص هم عفو بهتر از قصاص دانسته شده است . نمي دانم چرا دوباره سياست قوه قضاييه بر استفاده گسترده تر از مجازات اعدام بر آمده است . حضرت علي فرمود ؛ اگر در عفو اشتباه كنيد بهتر است از اينكه در مجازات اشتباه كنيد . مجازات اعدام يك مجازات برگشت ناپذير است . بايد ا ز استفاده گسترده از آن پرهيز كرد ، حتي اگر مجرم مستحق آن باشد ، من با اعدام جز در موارد منصوص شرعي مخالفم ، در موارد اختلاف نظرات فقيهاني را ترجيح مي دهم كه كشتن را جايز ني دانم ، مثل مرحوم استاد كه مخالف عنوان مستقل افساد از محاربه بود . بكار گيري مجازات اعدام در جرايم اقتصادي مثل اختلاس و ارتشا را نمي پذيرم . با اين كار نه جرايم كاهش مي يابد و مشكلي حل ميشود .
مجازات اعدام يك مجازات برگشت ناپذير است
١-،و از استفاده از آن در غير از موارد منصوص بايد پرهيز كرد ، دلائل متعددي دارد ،از جمله احتمال صدور أحكام اشتباه است . هيج كس نمي تواند ادعا كند كه چنين احتمالي نيست . ممكن است حتي حكم ناشي از اشتباه قاضي ، إقرار خلاف واقع متهم ، و ... باشد . پس بايد مجازات هايي ترجيح داده شود كه امكان تصحيح اشتباه در آن وجود دارد . پس مجازات اعدام ، أعلام أسامي محكومان ، اجراي علني مجازات و ... خود داري كرد .
٢- حتي در موارد منصوص هم بايد به اصول بنيادين ديگري توجه كرد ، از جمله در نظر گرفتن مصالح نظام ، همان گونه كه در مورد برابري ديه مسلمان و غير مسلمان حسب نظر رهبري انجام شد .
يا اصل عدم وهن شريعت . نبايد أحكامي كه اجراي موجب وهن اسلام مي شود را أجرا كرد ، همانطور كه در مورد سنگسار برخي از فقهيان فتوا داده اند و در لايحه مجازات اسلامي هم به همين مبنا سنگسار حذف شد .
4121

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر