۱۳۹۱ بهمن ۲۵, چهارشنبه

جنون به هر درجه که باشد رافع مسئولیت کیفری است

کامران قره گزلی وکیل پایه یک دادگستری در خصوص پرونده جوانی که به یازده زن حمله کرده و یکی از آنها را به قتل رساند به شبکه ایرانیان گفته است که روان شناسان اظهار کردند که عامل جنایت نظام آباد روان پریش است و به لحاظ تخصصی نیز روانپریشی جنون محسوب می شود.

وی گفت: جنون درجاتی دارد و بر طبق قوانین ایران، جنون به هردرجه که باشد رافع مسئولیت جزائی است. همچنین ماده 95 آئین دادرسی نیز تصریح دارد که جنون چه دائمی باشد وچه ادواری مسئولیت کیفری را از متهم رفع می کند. پی بردن به جنون در افرادی که جنون آنان نمود خارجی و آشکار ندارد جز با تشخیص پزشک متخصص و بدون آزمایشهای دقیق و مستمر و طولانی امکان پذیر نیست و این کار به پزشکان قانونی سپرده شده است و دادگاه می تواند در تشخیص جنون از نظر پزشکان متخصص این امر استفاده کند.
وی ادامه داد: البته قاضی مکلف از نظر آن ها نیست بلکه می تواند نظر دیگر اهل خبره را هم بخواهد. قاضی است که باید تشخیص دهد این کار لازم است یا نه . این بدان معنی است که قاضی لازم نیست برای صدور حکم تنها به نظر پزشک قانونی بسنده کند.
قره گزلی همچنین گفت: چنانچه متهم مدعی جنون در زمان ارتکاب جنایت گردد، در صورت عدم وجود سابقه جنون باید ادعای خود را اثبات نماید. هر چند به گفته متهم جنایت نظام آباد مدارکی مبنی بربیمار بودن وی به دادگاه ارائه شده است.
وی گفت: حتی اگر متهمی سابقه جنون هم نداشت قول ولی دم  مبنی بر عدم تعقل وی به هنگام ارتکاب جنایت، مقدم خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: اگر جانی قبلا مجنون بوده و اکنون مدعی شود که جنایت در زمان دیوانگی او واقع شده است، ادعای جانی با وجود سوگند پذیرفته می شود، مگر آنکه اولیای دم افاقه او  ( هوشیاری بعد از دیوانگی ) را اثبات کنند.
قره گزلی گفت: ماده 95 آئین دادرسی به گونه ای تنظیم شده که صراحتا به پزشکی قانونی اشاره نمی کند و دادگاه می تواند علاوه بر نظرپزشک قانونی از اشخاص و نزدیکان متهم وسایرین نیزتحقیق کند. این ماده قانونی تنها پزشک قانونی را ملاک قرار نمی دهد و آن را رد می کند.
این وکیل درباره اختیارات دادگاه اضافه می کند: از آنجا که تشخیص و تعیین جنون امری ماهوی و در اختیار دادگاه است، به هر حال تصمیم نهایی با دادگاه است و درباره متهم جنایت نظام آباد هر چند پزشک قانونی، وی را از نظر سلامت روان تایید کرده اما این قاضی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر